Rafał Mazur

Akustyczna gitara basowa

Rafał Mazur
Głównym polem zainteresowania i działania jest dla Rafała swobodna improwizacja, zarówno zespołowa jak i solowa. Od kilku lat artysta działa energicznie na europejskiej scenie muzyki improwizowanej, jest zapraszany na koncerty i festiwale, oraz zaprasza zagranicznych muzyków-improwizatorów na wspólne koncerty w Polsce.

W swej praktyce muzyka-improwizatora i na drodze do osiągnięcia mistrzostwa w niej, Rafał studiuje filozofię chińską (Instytut Filozofii UJ), czyniąc z taoizmu mocną podstawę do osiągnięcia postawy improwizatora. Od 5 lat aktywnie trenuje taoistyczną sztukę walki TaiJi Quan Chen, uważając za chińskimi filozofami i mistrzami sztuk walki, iż najważniejszy w kwestii kreacji spontanicznej oraz adekwatnej reakcji na nieprzewidziane sytuacje (sytuacje improwizacji kolektywnej) jest stan umysłu.

W Chinach od ponad 3000 lat doskonali się praktyki przygotowywania umysłu do działania spontanicznego, a teoretyczne rozważania nad kreacją „ad hoc”, znajdujące swe źródła w taoistycznej tezie o „naturalnej i spontanicznej kreacji” otaczającej nas rzeczywistości, mają swoje poczatki we wczesnym średniowieczu – dynastii Tang.

Jednym z efektów pracy i artystycznych poszukiwań Rafała, jest pierwsza płyta muzyki swobodnie improwizowanej na akustycznej gitarze basowej solo – „Sonor Forms„, wydane w listopadzie 2009 przez niezależne wydawnictwo DTS Records, w serii TRANSIDIOMATICS. Jest to efekt pracy artysty nad spontaniczną improwizacją solową.

Obecnie Rafał Mazur działa między innymi w zespołach: Ensemble 56, Mockunas/Mazur/Strid Trio, Mazur/Neuringer Duo, „HiQ” – audiowizualny projekt realizowany wraz z Aleksandrem Janickim, Kaluza/Majewski/Mazur/Suchar Quartet.

Absolwent studiów filozoficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie na studiach doktoranckich w Instytucie Filozofii UJ realizuje program badawczy dotyczący daoistycznych strategii działania używanych w praktyce  „swobodnej ekspresji” – metodzie artystycznej kreacji stosowanej w kręgu wenren, i możliwości zastosowania tych strategii w praktyce swobodnej improwizacji. W kręgu jego filozoficznych zainteresowań, oprócz filozofii i estetyki Dalekiego Wschodu znajdują się: estetyka sztuk performatywnych, filozofia sztuki, neuroestetyka i prakseologia.

Rafał Mazur gra na akustycznej gitarze basowej zbudowanej przez Jerzego Wysockiego i używa strun Thomastik-Infeld.

Wydarzenie: KAUČIČ / LÉANDRE + MAZUR // REZYDENCJA JOËLLE LÉANDRE: DZIEŃ 2

Wydarzenie: KAUČIČ / LÉANDRE + MAZUR // REZYDENCJA JOËLLE LÉANDRE: DZIEŃ 2

7 listopada 2019

Tego wieczoru w Alchemii czekają nas dwa niezwykle ciekawe sety: najpierw zachwycą nas solowe popisy perkusisty Zlatko Kaučiča, który w swoich występach stosuje całą gamę technik rozszerzonych i intrygujących instrumentów. Gra na różnej maści perkusjonaliach i elektrycznej cytrze, aby stworzyć prawdziwie intymny, zachwycający i niepowtarzalny występ. Jego eksploracje będą godnym […]

Dodaj komentarz