Dość już napisano o tym, jak awangardową, wymagającą i elitarną sztuką jest współczesna muzyka improwizowana. Niech hasło 16. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej będzie proste i inkluzywne: po prostu słuchajmy!
Dla publiczności koncerty solowe są niebywale atrakcyjne, dla wykonawcy – najtrudniejsze z możliwych. Podobnie jak monodramy w teatrze cieszą się wielką popularnością wśród widzów i bezlitośnie weryfikują umiejętności sceniczne artystów. Listę swoich solowych nagrań Ken Vandermark otworzył albumem „Furniture Music” jeszcze w 2003 roku, potem wracał do tej formuły wielokrotnie (między innymi na płycie „Mark In The Water”, wydanej przez krakowską oficynę Not Two). Solowy występ saksofonisty i klarnecisty odbędzie się w ramach Krakow Jazz Autumn Preview 31 października. Free jazz? Z pewnością go nie zabraknie, ale też Vandermark lubi niekiedy zagrać solo w stylu Lestera Younga i innych starych mistrzów tenoru lat 40.
Duże jest piękne. Muzyka jest przecież czynnością społeczną, a duża orkiestra jest mikrospołecznością samą w sobie: kolorową i niejednorodną. Wybitni muzycy z całej Europy – od Hiszpanii po Norwegię – pod wodzą angielskiego kontrabasisty Barry’ego Guya wykonają w Krakowie premierowo jego kompozycję „all this this here”. „Próbujesz. Przegrywasz. Trudno. Spróbuj jeszcze raz. Przegraj lepiej” – pisał w jednym z tekstów Samuel Beckett, a cytat ten stał się mottem kolejnych pokoleń improwizatorów. Tym razem inspiracja irlandzkim pisarzem będzie dosłowna, Guy sięgnął w swojej kompozycji po ostatni poemat Becketta, jak również po wiersze Barra Ó Seaghdha oraz haiku z epoki Edo. Od początku istnienia KJJ solą rezydencji dużych składów na festiwalu są występy małych składów w Alchemii – podczas czterech dni od 24 do 27 listopada muzycy Barry’ego Guya zamienią ołów w złoto na Państwa oczach. W finale rezydencji premiera „all this this here” 28 listopada w Nowohuckim Centrum Kultury.
Przed koncertem w NCK premiera wyjątkowego projektu „Wandering the Sound(scape): Citimprovisation – The Sounds in Between” autorstwa improwizatora i filozofa Rafała Mazura. Nagrania terenowe z Seulu i Krakowa będą stanowić rodzaj dźwiękowej partytury dla improwizatorów z tych dwóch miast, prowadzonych przez Sunjae Lee i samego Mazura. W dokumentującym przedsięwzięcie nagraniu wideo ujrzymy, jak miejski soundscape w organiczny sposób połączy się z praktyką swobodnej improwizacji i sztuką uważnego słuchania.
Kameralny występ giganta saksofonu, irlandzka i japońska poezja oraz wielobarwność dużego składu, zanurzenie w audiosferze miasta i granie „z miastem”. Każdy z punktów tegorocznego programu będzie miał owe „drzwi”, przez które nawet tak zwany „nieprzygotowany odbiorca” będzie mógł wejść do środka. Warunek jest jeden, ale prosty do spełnienia – wystarczy słuchać.
BLUE SHROUD BAND – improwizowane koncerty małych składów
24-27.11.2021, g. 20.00
Klub Alchemia
„Wandering the Sound(scape): Citimprovisation – The Sounds in Between”
28.11.2021, g. 18:00
Nowohuckie Centrum Kultury – przed koncertem finałowym
Premiera polsko-koreańskiego projektu audiowizualnego zrealizowanego na zlecenie Centrum Kultury Koreańskiej (the Korean Cultural Center in Poland).
Finałowy koncert rezydencji BLUE SHROUD BAND – wykonanie kompozycji „all this this here”.
28.11.2021, g. 20:00
Nowohuckie Centrum Kultury
BLUE SHROUD BAND – rezydencja artystyczna:
- Barry Guy – kontrabas i dyrygowanie (Wielka Brytania)Savina Yannatou – głos (Grecja)
- Agusti Fernandez – fortepian (Hiszpania)
- Ben Dwyer – gitara (Irlandia)
- Percy Pursglove – trąbka (Wielka Brytania)
- Maya Homburger – skrzypce (Szwajcaria)
- Fanny Paccoud – altówka (Francja)
- Marc Unternährer – tuba (Szwajcaria)
- Torben Snekkestad – saksofon sopranowy / tenorowy / trąbka (Norwegia)
- Michael Niesemann – saksofon altowy (Niemcy)
- Per “Texas” Johansson – saksofon tenorowy / klarnet (Szwecja)
- Julius Gabriel – saksofon barytonowy (Niemcy)
- Lucas Niggli – perkusja (Szwajcaria)
- Ramon Lopez – perkusja (Hiszpania)
„Wandering the Sound(scape): Citimprovisation – The Sounds in Between”
Kraków
- Rafał Mazur – akustyczna gitara basowa
- Paulina Owczarek – saksofon altowy
- Michał Dymny – gitara elektryczna
- Tomek Chołoniewski – instrumenty perkusyjne
Seul
- Sunjae Lee – saksofon
- Eunyoung Kim – fortepian
- Junyoung Song – perkusja
- Taekjoon Kim – flet