Grencsó /Harnik /Vandermark /Lytton – KRAKOW JAZZ AUTUMN PREVIEW

To zupełnie nowy projekt kwartetu Kena Vandermarka. Zespół zaprezentuje się szerszej publiczności na serii koncertów w Europie od końca kwietnia do początku maja 2022 roku.

Program koncertu to kompozycje napisane zarówno przez Istvana, jak i przez Ken Vandermarka, które są improwizowane i rozwijane przez zespół jako całość.

Elisabeth Harnik (fortepian)
Istvan Grencso (saksofony)
Ken Vandermark (saksofon, klarnet)
Paul Lytton (perkusja)

Bilet: 35 zł w przedsprzedaży, 45 zł w dniu koncertu
01 maja  (niedziela)
g. 20.00
Klub Alchemia

Paul Lytton – ur 1947 w Londynie, to angielski perkusista free jazzowy. Lytton zaczął grać na perkusji w wieku 16 lat. Grał jazz w Londynie pod koniec lat 60., biorąc lekcje tabli u PR Desaia. W 1969 zaczął eksperymentować ze swobodną muzyką improwizacyjną, pracując w duecie z saksofonistą Evanem Parkerem. Po zaproszeniu do współpracy basisty Barry’ego Guya zespół przekształcił się w  Evan Parker Trio. On i Parker kontynuowali współpracę do 2000 roku; nowsze wydawnictwa to trio z Marilyn Crispell w 1996 (Natives and Aliens) i 1999 (After Appleby).
Jako członek-założyciel London Musicians Collective, Lytton intensywnie pracował na londyńskiej scenie muzyki improwizowanej w latach 70. i pomagał Paulowi Lovensowi w założeniu spółdzielni Aachen Musicians’ Cooperative w 1976 roku. Koncertował w Ameryce Północnej i Japonii. W 1999 odbył trasę koncertową z Kenem Vandermarkiem i Kentem Kesslerem oraz nagrywał z Vandermarkiem na English Suites. Lytton współpracował także z Jeffreyem Morganem (saksofon altowy i tenorowy), z którym nagrał płytę „Terra Incognita” Live w Kolonii w Niemczech. Zagrał także na pionierskim elektronicznym albumie popowym White Noise, An Electric Storm w 1969 roku.

Elisabeth Harnik, austriacka pianistka i kompozytorka stworzyła wieloaspektowy dorobek, zacierając granice gatunkowe poprzez różne kolaboracje w dziedzinie muzyki improwizowanej, interdyscyplinarnych projektów i współczesnych dzieł kompozytorskich. Studiowała grę na fortepianie klasycznym, a następnie – u Beata Furrera – kompozycję na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Grazu. Jako improwizatorka pracuje w świecie dźwięków inspirowanych elektroakustycznie, używając specyficznych przygotowań i rozszerzonych technik, jednocześnie przesuwając granice fortepianu. Współpracowała między innymi z Frankiem Gratkowskim, Davem Rempisem i Michaelem Zerangiem, Joelle Leandre i Kenem Vandermarkiem.

Ken Vandermark – od ponad dwudziestu lat najbardziej twórczy przedstawiciel chicagowskiej muzyki improwizowanej. Jest liderem lub co-liderem zespołów: Vandermark 5, Bridge 61, the Peter Brotzmann Chicago Tentet, FME, Sonore, The Nilssen-Love/Vandermark Duo, the Territory Band and Free Fall. W 1999 roku został laureatem nagrody fundacji McArthura – prestiżowego wyróżnienia przyznawanego corocznie najwybitniejszym twórcom z różnych dziedzin sztuki. Nagrał kilkadziesiąt znakomicie recenzowanych płyt. Nagrany w 2005 roku w krakowskiej Alchemii 12-płytowy box zatytułowany „Alchemia” uznany został przez krytyków największego światowego portalu jazzowego allaboutjazz.com za jedną z pięciu najwybitniejszych płyt roku.

István Grencsó od dziesięcioleci jest czołową postacią węgierskiego jazzu awangardowego. W 1979 roku założył swój pierwszy zespół Masina, a w latach 80. dał się poznać jako członek Dresch Quartet i współpracownik György Szabadosa. W 1985 roku założył Grencsó Collective, który – w różnych składach – jest od tego czasu jego głównym zespołem. István to multiinstrumentalista grający na saksofonach, klarnecie, flecie, duduku i innych instrumentach stroikowych. Współpracował z Kenem Vandermarkiem, Peterem Kowaldem, Tobiasem Deliusem, Peterem Brötzmannem i Hanem Benninkiem. Oprócz grania jazzu i wolnej muzyki improwizowanej, István jest poetą, fotografem, komponuje muzykę klasyczną i kieruje corocznym festiwalem muzycznym Adyton.

http://kenvandermark.com/
http://www.grencso.hu/
http://elisabeth-harnik.at/
https://vandermark1.bandcamp.com/album/burning-river-melting-sea-g-foly-olvad-tenger
https://vandermark1.bandcamp.com/album/english-suites
https://trostrecords.bandcamp.com/album/burning-below-zero

Biografia: Ken Vandermark

Biografia: Ken Vandermark

saksofonista, klarnecista

Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Dodaj komentarz