FOR TO END YET AGAIN – rezydencja (11-14.10.2018)

Ulubieniec krakowskiej publiczności Barry Guy powróci w tym roku z nowym projektem, nowymi pomysłami i niezwykle – nawet jak na standardy Krakowskiej Jesieni Jazzowej – rozbudowanym składem.

Sam artysta pisze o projekcie: „To nietypowe dla moich kompozycji, ale poświęciliśmy bardzo mało czasu na próby For To End Yet Again, więc partytura została skonstruowana tak, aby to odzwierciedlać, ale także aby rzucić wyzwanie wszystkim, abyśmy słuchali i pracowali razem”.

Guy dedykuje projekt węgierskiemu kompozytorowi György Kurtágowi, i dyrektorowi artystycznemu KJJ Markowi Winiarskiemu.

Enigmatyczna nazwa For To End Yet Again pochodzi od jednego z ośmiu tekstów autorstwa Samuela Becketta, wydanych wspólnie pod nazwą Fizzles (1977). W 1993 roku Guy, zainspirowany prozą Becketta, nagrał album o tym samym tytule.

Dodajmy do fascynacji Beckettem inspirację ośmioma miniaturami węgierskiego kompozytora György Kurtága, i mamy receptę na iście porywające muzyczne przeżycia, podaną przez jedenastu światowej klasy muzyków pod przywództwem Barry’ego Guya. A jeśli coś może się równać z muzyczną pomysłowością Guya, to tylko jego talent do otaczania się równie wybitnymi muzykami.

W dwunastoosobowej supergrupie zagrają kolejni stali bywalcy krakowskich scen, Ken Vandermark i Mats Gustafsson.

Vandermark jest znany jako jeden z najwybitniejszych saksofonistów ostatnich dekad, ale także jako animator kultury, kurator festiwali i organizator warsztatów. Od 1993 roku podpisał się pod ponad sześćdziesięcioma wydawnictwami. Jego szwedzki kolega po fachu, Mats Gustafsson, jest znany z projektów takich jak The Nu Ensemble, Fire! czy The Thing, ale także ze współpracy ze zróżnicowaną gamą światowych artystów, m.in. Sonic Youth, Peter Brötzmann, Merzbow, BNNT, Jim O´Rourke czy Neneh Cherry. Jego encyklopedyczna wiedza muzyczna (inspiruje się jazzem, bluesem, muzyką folkową i współczesną) i zaangażowanie w każdy nowy projekt czyni go jednym z najbardziej cenionych saksofonistów w muzyce improwizowanej. Kolejnym znanym krakowskiej publiczności muzykiem jest rozchwytywany kataloński pianista Agustí Fernández –  stały współpracownik Guya w Blue Shroud Band i Barry Guy New Orchestra, wykładowca na Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie, współautor ponad osiemdziesięciu wydawnictw.

W tym doborowym towarzystwie usłyszymy także takich fachowców jak fascynat jazzu, flamenco i muzyki hinduskiej Ramón López; multiinstrumentalista i kompozytor Percy Pursglove (Blue Shroud Band, Amy Winehouse); Torben Snekkestad, norweski saksofonista mający wśród swoich muzycznych współpracowników takie nazwiska jak Raymond Strid, Peter Evans i Paal Nilssen-Love; szwajcarska skrzypaczka i współzałożycielka Maya Recordings, Maya Homburger (Blue Shroud Band, Orchestre Révolutionnaire Et Romantique, The Glasgow Improvisers Orchestra); norweska saksofonistka Mette Rasmussen (Alan Silva, Chris Corsano, Ståle Liavik Solberg, Trio Riot); angielski perkusista Paul Lytton, stały współpracownik Guya, Gustafssona i Vandermarka, ale także m.in. Evana Parkera; inspirujący się taoizmem kontrabasista Rafał Mazur (Polish Improvisers Orchestra, Keir Neuringer/Rafał Mazur Duo, Ensemble 56), oraz klasycznie wykształcony, ale zaprawiony w międzynarodowych kolaboracjach „ambasador Litewskiego jazzu” Liudas Mockūnas.

Barry Guy to urodzony w 1947 roku w Londynie kontrabasista i kompozytor. Współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’em Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Orchestra i Jane Manning. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym London Jazz Composers Orchestra. Wspólnie z żoną, Mayą Homburger, prowadzi wytwórnię Maya Recordings.

SKŁAD:

Agustí Fernández (ES) – piano                                                 

Barry Guy (GB) – double bass

Ramón López (ES) – drums

Ken Vandermark (US) – saxes, clarinet

Mats Gustafsson (SE) – saxes

Percy Pursglove (GB) – trumpet

Torben Snekkestad (NO) – soprano & tenor saxes

Maya Homburger (CH) – violin

Mette Rasmussen (DK) – saxes

Rafał Mazur (PL) – acoustic bass guitar

Paul Lytton (GB) – drums

Liudas Mockunas (LT) – tenor & soprano saxes

 

DATA : 11,12,14.10.2018 (czwartek, piątek, niedziela)

MIEJSCE : Alchemia, ul. Estery 5

GODZINA : 20.00

BILETY : 30 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu

 

DATA :  13.10.2018 (sobota)

MIEJSCE : Radio Kraków, Studio S 5, Al. Słowackiego 22

GODZINA : 20:00

BILETY : 40 zł przedsprzedaż, 50 zł w dniu koncertu

KARNET : 90 zł (obejmuje wszystkie wydarzenia 11-14.10.2018)

 

SKŁADY NA POSZCZEGÓLNE DNI:

CZWARTEK (11-10-2018) 
SET 1. Ramon Lopez / Rafal Mazur / Percy Pursglove
SET 2. AURORA Trio / Ken Vandermark / Barry Guy
SET 3. Percy Pursglove / Ken Vandermark / Barry Guy / Paul Lytton

PIĄTEK (12-10-2018) 
SET 1. Torben Snekkestad / Agustí Fernández / Barry Guy
SET 2. Barry Guy / Ramon Lopez / Ken Vandermark , Mette Rasmussen/ Torben Snekkestad
SET 3. Mette Rasmussen, Barry Guy, Paul Lytton / Agustí Fernández, Percy Pursglove

SOBOTA (13-10-2018) Finał w Radio Kraków – cały skład

NIEDZIELA (14-10-2018)
„Baroque Alchemia evening“ with Biber, Bach and Saxophone Solos !

Maya Homburger (CH) – violin

Barry Guy (GB) – double bass

Mette Rasmussen (DK) – saxes

Mats Gustafsson (SE) – saxes

Torben Snekkestad (NO) – soprano & tenor saxes

 

 

Biografia: Mats Gustafsson

Biografia: Mats Gustafsson

saksofonista

Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umeå. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 r. AALY Trio. Od 1985 r. […]

Biografia: Barry Guy

Biografia: Barry Guy

bass, composer, director

Jest wirtuozem kontrabasu, posługującym się niezliczoną liczbą konwencjonalnych i niekonwencjonalnych technik. Równie dobrze jak w jazzie czuje się w muzyce klasycznej i współczesnej.

Biografia: Ken Vandermark

Biografia: Ken Vandermark

saksofonista, klarnecista

Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Dodaj komentarz