Barry Guy jest wirtuozem kontrabasu, posługującym się niezliczoną liczbą konwencjonalnych i niekonwencjonalnych technik. Równie dobrze jak w jazzie czuje się w muzyce klasycznej i współczesnej.
Współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’m Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, Bobem Downesem, Dave’em Holdsworthem, Chrisem McGregorem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Orchestra, Acadamey of Ancient Music, Capricorn, Richard Hickox Orchestra oraz w duecie,z sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową „Kontraktu Rysownika” (1982 r.). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra.
Kontrabasista często gra solowe recitale obejmujące zarówno muzykę improwizowaną, ale też barokową i współczesną. Regularnie występuje w kameralnych składach w Homburger/Guy Duo, Parker/Guy Duo, w triach z Marilyn Crispell i Paulem Lyttonem oraz z Jaquesem Demierrem i Lucasem Nigglim. Ostatnio stworzył trio z Agustím Fernándezem i Ramónem Lópezem. Rozwija liczne projekty wspólnie z Matsem Gustafssonem.
W 2000 r. muzyk założył Barry Guy New Orchestra, którą tworzy dziesięciu wybitnych instrumentalistów. W BGNO grają najbliżsi współpracownicy Guya: Evan Parker, Paul Lytton, Hans Koch, Mats Gustafsson, Herb Robertson, Johannes Bauer, Per Ake Holmlander, Raymond Strid oraz Augustí Fernández.
Agustí Fernández to czołowa postać hiszpańskiej sceny awangardowej. Muzyka Augusti łączy ze sobą klasyczne brzmienia dwudziestowiecznego fortepianu ze swobodną improwizacją jazzową, w oparciu o znakomite autorskie kompozycje.
Evan Parker może uchodzić za najwspanialszego saksofonistę od czasu Johna Coltrana. Parker to prawdziwy artysta, który dzięki wspaniałej technice i improwizatorskiej inwencji, zmienia nasze pojęcie o grze na saksofonie.
Mats Gustafsson od najmłodszych lat zafascynowany był szwedzką sceną jazzową. Teraz jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych twarzy z kręgu muzyki improwizowanej liderem lub współliderem wielu znakomitych formacji. Jego muzyka to połączenie melodyjności i znajomości tradycji oraz dbałościi o detale z niepohamowaną energią.
Hans Koch rozpoczął swoją przygodę z muzyką jako klarnecista jazzowy, lecz pełne spełnienie dała mu dopiero gra w zespołach kameralnych. „To cudowny wirtuoz, niezależny saksofonista i klarnecista basowy wydobywający z instrumentów najczystsze tony. Mistrz improwizacji, różnorodności, siły i bogatych idei” (Christian Rentsch)
Herb Robertson – jeden z najbardziej znanych i rozpoznawanych wirtuozów trąbki, innowacyjny muzyk, kompozytor i aranżer współczesnej sceny awangardowej i jazzowej.
Johannes Bauer – mistrz dramatyzmu i artykulacji gry na puzonie. Jest członkiem wielu doskonałych zespołów, z których najbardziej znany jest Chicago Tentet Petera Brötzmanna.
Per-Âke Holmlander to czołowy przedstawiciel nowej generacji improwizatorów i wykonawców New Music w Szwecji. W obydwu gatunkach doskonale znany jako wirtuoz tuby, potrafi wydobyć z niej całą paletę muzycznych kolorów.
Paul Lytton – jeden z pierwszych członków eksperymentalnego projektu brytyjskiej wolnej improwizacji i awangardy lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w Londynie. Wirtuoz bębnów i instrumentów perkusyjnych. Jest członkiem wielu doskonale znanych zespołów, uczestniczył w nagraniu ponad dwustu płyt.
Raymond Strid – czołowa postać szwedzkiej sceny improwizacji. „To swoisty odkrywca dźwięków z niewiarygodnie czułym słuchem, perkusista, który tworzy przestrzeń” (Jazz Review).
Trevor Watts to angielski saksofonista sopranowy, jazzman i improwizator. Jest wszechstronnym muzykiem spełniającym się we wszystkich gatunkach – od jazzu poprzez rock aż po bluesa.
Maya Homburger od 1986 roku mieszkała w Anglii, występując jako solistka z najlepszymi orkiestrami Johna Eliota Gardinera i Trevora Pinnocka. Od spotkania Barry Guya w roku 1988 sukcesywnie pracuje nad rozwijaniem się jako barokowa skrzypaczka w kręgu muzyki improwizowanej, dając koncerty na festiwalach jazzowych, barokowych i New Music. Prowadzi również własną, doskonałą wytwórnię płytową – Maya Recordings.
Barry Guy (Anglia) | bass, composer, director |
Agustí Fernández (Hiszpania) | piano |
Evan Parker (Anglia) | tenor & soprano saxes |
Mats Gustafsson (Szwecja) | baritone & tenor saxes, fluteophone |
Hans Koch (Szwajcaria) | tenor & soprano saxes, clarinets |
Herb Robertson (USA) | trumpet |
Johannes Bauer (Niemcy) | trombone |
Per-Âke Holmlander (Szwecja) | tuba |
Paul Lytton (Anglia) | percussion |
Raymond Strid (Szwecja) | percussion |
Maya Homburger (Szwajcaria) | baroque violin |
Trevor Watts (Anglia) | alto sax |
26 komentarzy do “Barry Guy New Orchestra”
Napisz komentarz →