Trevor Watts

saksofonista altowy i sopranowy

ur. 26 lutego 1939, York (Anglia)

Trevor Watts

Trevor Watts fot. Bartek Winiarski

Trevor WATTS jest prawdziwą legendą brytyjskiej sceny, począwszy od prowadzenia w latach 60tych jak „Spontaneous Music Ensemble” wraz z Johnem Stevensem jak i włąsnych grup „Amalgam” oraz „Moire Music”.

Trevor Charles Watts to reprezentant brytyjskiej sceny jazzu. W dużym stopniu samouk, rozpoczął grę na kornecie w wieku 12 lat, ale w wieku 18 wybrał saksofon. W trakcie służby wojskowej w RAF (Royal Air Force) stacjonował w Niemczech w latach 1958-1963) poznał perkusistę Johna Stevensa i puzonistę Paula Rutherforda. Po demobilizacji powrócił do Londynu.

W 1965 wraz ze Stevens założył Spontaneous Music Ensemble, formację, która stała się jednym z fundamentów brytyjskiej szkoły improwizacji. Watts opuścił zespół, żeby założyć własną grupę Amalgam w roku 1967, ale powrócił do SME, zespół był aktywny do połowy lat 70tych.

Kolejną ważna relacją była współpraca z Barrym Guy’em i jego London Jazz Composers Orchestra, partnerstwo to trwało od powstania zespołu w latach 70tych aż do jego rozwiązania w połowie lat 90tych.

Choć mocno identyfikowane z ruchem awangardy, Watts jest muzykiem wszechstronnym i grał w przeróżnych kontekstach muzycznych od mainstreamowego jazzu po rock i bluesa. We własnych projektach coraz bardziej fascynował się łączeniem jazzu i muzyki afrykańskiej, zwłaszcza Moire Music, którą prowadził od 1982 roku, zespół którego konfiguracja zmieniała się często, od dużych składów instrumentalnych z wieloosobową sekcją perkusji, po kameralne tria.

W ostatnich latach sporadycznie nagrywał w kontekście swobodnej improwizacji czego przykładem jest płyta 6 dialogues nagrana z Veryanem Westonem (pianisty pierwszych edycji Moire Music). Album solowy Word Sonic ukazał się w roku 2005 (Hi4Head Records).

Watts wziął udział w wielu międzynarodowych trasach koncertowych, prowadził warsztaty, jego twórczość poprzez stypendia i zamówienia kompozycji wspierały różne instytucjie. Współpracował z wielkimi muzykami jazzowymi taki jak Achie Shepp, Steve Lacy, Don Cherry czy Jayne Cortez. W roku 2011 wciąż aktywnie koncertuje, latem grał trasę w Ameryce Północnej z pianistą Veryanem Westonem.

tłum. Jazzowy Alchemik

Barry-Guy-New-Orchestra

Artykuł: Barry Guy New Orchestra

A gdyby przemówił bass? Nie tylko rozswingowanym jazzowym pochodem, czy liryczną smyczkową kantyleną, ale pełnym głosem wszystkich stylów muzycznych na raz? Wolny od stylistycznych szufladek i rodzajowych etykiet? Jeśli tak by się stało, to z pewnością zabrzmiałby głosem Barry’ego Guya.

Dodaj komentarz