BARRY GUY
Jest wirtuozem kontrabasu, posługującym się niezliczoną liczbą konwencjonalnych i niekonwencjonalnych technik. Równie dobrze jak w jazzie czuje się w muzyce klasycznej i współczesnej.
Ukończył studia w klasie kontrabasu i kompozycji w Guildhall School of Music & Drama. Ale już wcześniej cieszył się dużym uznaniem jako wykonawca jazzu, muzyki improwizowanej i klasycznej. W drugiej połowie lat 60. występował z Spontaneous Music Ensemble Johna Stevensa, a w latach 1967-70 należał do tria Howarda Rileya. Był także współzałożycielem formacji London Musicians Cooperative.
Współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’iem Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, Bobem Downesem, Dave’em Holdsworthem, Chrisem McGregorem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Choir & Orchestra, Academy of Ancient Music, Capricorn, Richard Hickox Orchestra oraz w duecie z sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową Kontraktu Rysownika (1982 r.). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra.
Kontrabasista często gra solowe recitale obejmujące zarówno muzykę improwizowaną, jak i barokową i współczesną. Regularnie występuje w kameralnych składach w Homburger/Guy Duo, Parker/Guy Duo, w triach z Marilyn Crispell i Paulem Lyttonem, oraz z Jaquesem Demierrem i Lucasem Nigglim. Ostatnio stworzył trio z Agustinem Fernándezem i Ramónem Lópezem. Rozwija liczne projekty wspólnie z Matsem Gustafssonem.
W 2000 r. muzyk założył Barry Guy New Orchestra, którą tworzy dziesięciu wybitnych instrumentalistów. W BGNO grają najbliżsi współpracownicy Guya: Evan Parker, Paul Lytton, Hans Koch, Mats Gustafsson, Herb Robertson, Johannes Bauer, Per Åke Holmlander, Raymond Strid oraz Augustín Fernández.
Ken Vandermark
Saksofonista, klarnecista Od kilku lat, jeden z najważniejszych muzyków współczesnego jazzu. Rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie.
Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny w Polsce i na świecie. Był przy „narodzinach” Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.
Przygotowany, skomponowany i zaaranżowany przez Kena Vandermarka w roku 2007 projekt Resonance był jednym z najważniejszych wydarzeń z zakresie szeroko rozumianej muzyki improwizowanej w Europie. W ciągu kilku lat Resonance stał się niejako sztandarowym projektem Vandermarka, z powodzeniem koncertującym na prestiżowych festiwalach oraz nagrywającym znakomicie przyjmowane płyty. Muzycznie zespół przeszedł niejako naturalną ewolucję – od grającego skomponowane utwory bandu jazzowego do free-jazzowego ensemblu doskonale się rozumiejących i współpracujących ze sobą improwizatorów. Aktualnie Resonance jest znacznie bliżej stylistyki Chicago Tentetu Petera Brötzmanna niż klasycznych big bandów jazzowych.
Barry Guy – bass
Ken Vandermark – reeds
Bilety 30 zł w przedsprzedaży, 40 zł w dniu koncertu
48 komentarzy do “BARRY GUY / KEN VANDERMARK DUO”
Napisz komentarz →