Pasmo rezydencji na XI edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej rozpocznie wirtuoz kontrabasu i kompozytor Barry Guy (27-30 października).
Utalentowany i żywiołowy Brytyjczyk współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’em Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Orchestra oraz sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową „Kontraktu Rysownika” (1982 r.) w reżyserii Petera Greenawaya.
Guy jest również założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra.
W ciągu czterech dni usłyszymy w Krakowie kompozycje, które trafiły niegdyś na album „Three Pieces for Orchestra”, nagrany z jego London Jazz Composers’ Orchestra. Muzyków w komplecie posłuchamy podczas finałowego koncertu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Maggha. Poprzedzające finał wieczory będą okazją do posłuchania muzyków swobodnie improwizujących w mniejszych składach.
Inspiracją dla powstania Blue Shroud Band i monumentalnej kompozycji „Blue Shroud” stał się obraz „Guernica” Pabla Picassa, upamiętniający zbombardowanie baskijskiego miasta oraz historia, która miała miejsce wiele lat później. W 2003 r., kiedy Sekretarz Stanu USA Colin Powell w siedzibie ONZ miał poinformować opinię publiczną o inwazji na Irak, zadecydowano o przykryciu znajdującego się w budynku gobelinu z reprodukcją „Guerniki” niebieską kurtyną. Guy odebrał tę decyzję jako bezsprzeczny akt tchórzostwa. Obie historie dały początek porażającej, emocjonalnej kompozycji, nazwanej „Blue Shroud”.
Nie można pominąć, że poruszające dzieło, jakim jest „Blue Shroud” Guy skomponował na specjalne zamówienie IX Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Emocje związanie z tą premierą nie były na wyrost.
Koncert Blue Shroud Band okazał się jednym z najważniejszych występów Krakowskiej Jesieni Jazzowej w 2014 r. Zarejestrowana na żywo rok później, kompozycja ukazała się niedawno na płycie nakładem szwajcarskiej oficyny Intakt, zmiksowanej przez Jarosława Regulskiego i Zbigniewa Kusiaka.
„Three Pieces for Orchestra” to z kolei kompozycje, które ukazały się na płycie w 1997 r.Płytę otwiera utwór „Owed to J.S.,”, będący hołdem dla Johna Stevensa, twórcy Spontaneous Music Ensemble.W nagraniach udział wzięli wówczas m.in. Marc Charig, Evan Parker, Trevor Watts i Philipp Wachsmann. Gościnnie z Guyem zagrały Marilyn Crispell (fortepian) oraz Maggie Nichols (która wystąpi na Krakowskiej Jesieni Jazzowej z Les Diaboliques).
Barry Guy wystąpi w Krakowie podczas KJJ czterokrotnie. Koncert zamykający rezydencję Anglika będzie wykonaniem utworów z „Three Pieces for Orchestra” i odbędzie się 30 października w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Wraz z Guyem na scenie ponownie pojawi się utalentowana grecka śpiewaczka i badaczka historii śpiewu w Europie – Savina Yannatou. Nie zabraknie wieloletniej artystycznej partnerki Guya – skrzypaczki Mayi Homburger, katalońskiego pianisty Agustí Fernándeza, skrzypaczki Fanny Paccoud, francuskiego perkusisty Ramona Lopeza czy saksofonisty Torbena Snekkestada.
Po koncercie kończącym rezydencję Barry’ego Guya zapraszamy na otwarte spotkanie z muzykami w ramach Contemporary Music Agenda. To powołana do życia podczas 7. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej inicjatywa będąca forum dyskusyjnym na temat muzyki, najbardziej interesujących kierunków jej rozwoju, jej miejsca w mediach i najskuteczniejszych sposobów promocji. Spotkanie z muzykami poprowadzi Janusz Jabłoński. (Polskie Radio Dwójka)
BARRY GUY BLUE SHROUD – małe składy improwizowane
PIERWSZY SET:
Trzeci wieczór z muzykami Blue Shroud Band rozpocznie solowy występ Augusti Fernandeza, Punktem wyjścia dla koncertu będzie Ciaccona Jana Sebastiana Bacha. Usłyszymy samego Barry’ego Guya, do którego dołączą Savina Yannatou oraz Jürg Wickihalder, następnie jako trio wystąpią Lucas Niggli, Barry Guy i Ramon Lopez. Później do Guya dołączą Torben Snekkestad i Augusti Fernandez.
DRUGI SET:
Drugą część wieczoru rozpoczną Fanny Paccoud, Ben Dwyer oraz Lucas Niggli, do których według wstępnych zapowiedzi dołączy Michel Goddard. Jako trio zaprezentują się Michael Niesemann, Savina Yannatou i Ramon Lopez, a następnie Augusti Fernandez, Percy Pursglove i Lucas Niggli. Koniec drugiego setu, a zarazem ostatniego koncertu przed wielkim finałem 30 października muzycy Blue Shroud Band zakończą wspólnym występem.
Savina Yannatou (Grecja) – voice
Michel Godard (Francja) – tuba and serpent
Ben Dwyer (Anglia) – guitar
AgustíFernández (Hiszpania) – piano
Torben Snekkestad (Norwegia) – soprano and tenor saxes
Michael Niesemann (Niemcy) – alto sax and oboe
Jürg Wickihalder (Szwajcaria) – soprano, alt & tenor saxes
Percy Pursglove (Anglia) – trumpet
Julius Gabriel (Niemcy) – baritone and soprano saxes
Maya Homburger (Szwajcaria) – violin
Fanny Paccoud (Francja) – viola
Lucas Niggli (Szwajcaria) – percussion
Ramon Lopez (Francja) – percussion
Barry Guy (Anglia) – bass
DATA: 27-29.10.2016
MIEJSCE: ALCHEMIA
CENA BILETU: 40/50 PLN (przedsprzedaż/w dniu koncertu)
Cena karnetu: 27-31.10.2016: 180 PLN (karnet obejmuje również koncert BEYOUND TRIO w dniu 31.10.2016)