O Charlotte Hug mówi się, że wynalazła skrzypce na nowo. Swoich odkryć dokonuje na instrumencie, który wyszedł spod rąk lutnika J.G Thira w 1763 roku.
Głos Hug, który recenzenci nazywają czasem syrenim, jest jednak dla niej instrumentem równie ważnym, jak jej dostojne skrzypce, z których potrafi wydobyć kaskadę niesamowitych dźwięków. Woli także, żeby jej koncertom bliżej było do teatralnego performansu, niż występów z sal koncertowych., zarówno jeśli chodzi o treść, jak i miejsce. Pewnie dlatego zdarzyło się jej wystąpić u podnóża lodowca Rodan w Szwajcarii czy w dawnym bunkrze niemieckim przy stacji metra Berlin Humboldthain.
Hug pozostaje dla jednych nieco kontrowersyjna, a dla innych świeża i oryginalna. Talent Szwajcarki znajduje jednak poparcie nie tylko w jej muzyce, ale także w nazwiskach twórców, z którymi współpracowała. Koncertowała z takimi muzykami, jak Joan Jeanrenaud (Kronos Quartet), Maggie Nicols, Barry Guy, Phil Minton, Larry Ochs czy Evan Parker. Tworzyła wspólnie z fotografem i filmowcem Alberto Venzago czy reżyserem teatralnym i operowym Jossie Wielerem, zaś swoim autorskim projektem “Son-Icons”, będącym muzyką wizualną, zdobyła uznanie wśród międzynarodowych krytyków. Kiedy nie koncertuje i nie nagrywa płyt, znajduje czas na pracę akademicką. Hug wykładała na uczelniach w Zurychu, Montrealu czy Chicago.
Ci, którzy widzieli Charlotte Hug na scenie z Lucasem Niggli mówią o niesamowitej chemii między tymi artystami.
Nieobliczalność Hug, co do której nigdy nie można mieć pewności, jak zagra, znajduje w Nigglim solidny fundament do twórczych improwizacji. Ten doświadczony perkusista dzielił scenę z takimi twórcami, jak Barry Guy, John Cale, Pierre Favre, Trevor Watts, Fred Frith, Tom Cora, Ikue Mori czy Irene Schweizer. Niggli współtworzył również takie muzyczne kooperatywy, jak Black Lotos, z grającą na guzhengu (chińskim instrumencie przypominającym cytrę) Xu Fengxią, perkusyjny duet z Peterem Conradinem Zumthorem czy Trio Klick (z Fritzem Hauseren i P.C. Zumthorem). W Krakowie Lucasa Niggliego gościliśmy już na Krakowskiej Jesieni Jazzowej, m.in. jako członka Barry Guy Blue Shroud Band czy Beyond Trio.
Przed nami występ dwojga muzyków, którzy bez zbędnych słów wzniecają na scenie muzyczny pożar. Duet Hug/Niggli to bez wątpienia jeden z faworytów tegorocznej Krakowskiej Jesieni Jazzowej.
SKŁAD:
Charlotte Hug (Szwajcaria) – viola, voice
Lucas Niggli (Szwajcaria) – drums
- Data: 15 listopada 2017
- Miejsce: Alchemia
- Godzina: 20:00
- Bilety: 30 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu
http://www.charlottehug.ch/e-charlottehug.html