MATS GUSTAFSSON NU ENSEMBLE 2016 – REZYDENCJA

Listopadową odsłonę KJJ zainauguruje Mats Gustafsson i jego Nu Ensemble

„Muzyka jest jak życie. Tylko lepsza. Gram muzykę nie dlatego, że mam taką ochotę, tylko dlatego, że muszę”– mówi Gustafsson.

A ponieważ życie z reguły jest długie i pełne przemian, muzyczne wcielenia Matsa Gustafssona trudno zliczyć. Istotną częścią jego Nu Ensemble jest więc zmiana: zarówno brzmienia, jak i składu, w zależności od kompozycji, które interpretują.

Nowa wersja Nu Ensemble skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.

Wieczory poprzedzające koncert finałowy będą okazją do spotkania z muzykami w bardziej kameralnych składach. Ostatni koncert rezydencji poprzedzą wieczory wypełnione improwizacją, podczas których muzycy występować będą w mniejszych składach, dając słuchaczowi przedsmak tego, co otrzyma na wielki finał.

Z Gustafssonem podczas rezydencji zagrają m.in. legendarny trębacz Joe McPhee, wiedeński awangardowy muzyk dieb13, wokalistka Mariam Wallentin, połowa szwedzkiego duetu eksperymentalnego Wildbirds & Peacedrums oraz niezastąpiony bębniarz Paal Nilssen-Love.

 

NU ENSEMBLE 2016 – małe składy          DZIEŃ PIERWSZY            

SET 1

Anders Nyqvist  (trumpets)– Shining forth by Matthias Pintscher  (2008/2012)

Kjell Nordeson (vibes) – Omar II by Franco Donatoni (1985)

Agustí Fernández (piano) – Frec (excerpt) by Hèctor Parra (2013)

SET 2

dieb13 (turntables),

Mariam Wallentin (vocals)

Christer Bothén (bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri)

Joe McPhee (trumpet, sax)  & The Thing

 

DATA: 6.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

CENA BILETU: 40/50 PLN

Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PLN

 

NU ENSEMBLE 2016 – małe składy          DZIEŃ DRUGI

Dzień później wieczór rozpoczną solowe występy norweskiego kontrabasisty Jona Rune Strøma, weterana sceny, szwedzkiego klarnecisty Christera Bothéna oraz grający na tubie Per Åke Holmlander.

W drugim secie w duetach wystąpią kolejno: w starciu międzypokoleniowym Joe McPhee i Anders Nyqvist, a następnie hiszpański pianista Agustí Fernández oraz szwedzki perkusjonista, bębniarz i kompozytor Kjell Nordeson.

Ci, którzy wytrwają do trzeciego setu mogą spodziewać się wspólnej wielkiej improwizacji wszystkich muzyków Nu Ensemble, którzy tego wieczoru zaprezentują się w podczas pierwszego i drugiego setu.

set1

Jon Rune Strøm (bass) – solo

Christer Bothen (bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri)– solo

Per Åke Holmlander (tuba, cimbasso)– solo

set2

Anders Nyqvist (trumpets) & Joe McPhee (trumpet, sax) duo

Agustí Fernández (piano)  & Kjell Nordeson (vibes) duo

set3

tutti – improv

 

DATA: 7.11.2016

MIEJSCE: ALCHEMIA

CENA BILETU: 40/50 PLN

Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PL

 

NU ENSEMBLE 2016 – FRANK ZAPPA FREE JAZZ PROJECT 

           

Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction

Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ

Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri

AgustíFernández (Hiszpania) – piano

Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes

Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets

dieb13 (Austria) – turntables

Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso

Jon Rune Strøm (Norwegia) –   bass

Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass

Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums

 

DATA: 8.11.2016

MIEJSCE: MANGGHA

GODZINA: 19.00

CENA BILETU: 60/70

 Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PLN

Po koncercie zapraszamy na CONTEMPORARY MUSIC AGENDA – otwarte spotkanie z muzykami.

Szczegóły projektu Gustafssona poświęconego twórczości Franka Zappy owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt „Hidros ZAP” miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego. W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak „The Eric Dolphy Memorial Barbecue” z płyty „Weasels Ripped My Flesh” nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz „The Black Page #1” – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo.

Co zaproponuje słuchaczom Gustafsson i NU Ensemble w Krakowie? Trudno do końca przewidzieć, ale możemy spodziewać się, że występ nikogo nie pozostawi obojętnym.

Po koncercie finałowym 8 listopada w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszamy na otwarte spotkanie z muzykami w ramach cyklu „CONTEMPORARY MUSIC AGENDA”. To powołana do życia podczas 7. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej inicjatywa będąca forum dyskusyjnym na temat muzyki.

Dodaj komentarz