„Muzyka jest jak życie. Tylko lepsza. Gram muzykę nie dlatego, że mam taką ochotę, tylko dlatego, że muszę”– mówi Gustafsson.
A ponieważ życie z reguły jest długie i pełne przemian, muzyczne wcielenia Matsa Gustafssona trudno zliczyć. Istotną częścią jego Nu Ensemble jest więc zmiana: zarówno brzmienia, jak i składu, w zależności od kompozycji, które interpretują.
Nowa wersja Nu Ensemble skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.
Wieczory poprzedzające koncert finałowy będą okazją do spotkania z muzykami w bardziej kameralnych składach. Ostatni koncert rezydencji poprzedzą wieczory wypełnione improwizacją, podczas których muzycy występować będą w mniejszych składach, dając słuchaczowi przedsmak tego, co otrzyma na wielki finał.
Z Gustafssonem podczas rezydencji zagrają m.in. legendarny trębacz Joe McPhee, wiedeński awangardowy muzyk dieb13, wokalistka Mariam Wallentin, połowa szwedzkiego duetu eksperymentalnego Wildbirds & Peacedrums oraz niezastąpiony bębniarz Paal Nilssen-Love.
NU ENSEMBLE 2016 – małe składy DZIEŃ PIERWSZY
SET 1
Anders Nyqvist (trumpets)– Shining forth by Matthias Pintscher (2008/2012)
Kjell Nordeson (vibes) – Omar II by Franco Donatoni (1985)
Agustí Fernández (piano) – Frec (excerpt) by Hèctor Parra (2013)
SET 2
dieb13 (turntables),
Mariam Wallentin (vocals)
Christer Bothén (bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri)
Joe McPhee (trumpet, sax) & The Thing
DATA: 6.11.2016
MIEJSCE: ALCHEMIA
CENA BILETU: 40/50 PLN
Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PLN
NU ENSEMBLE 2016 – małe składy DZIEŃ DRUGI
Dzień później wieczór rozpoczną solowe występy norweskiego kontrabasisty Jona Rune Strøma, weterana sceny, szwedzkiego klarnecisty Christera Bothéna oraz grający na tubie Per Åke Holmlander.
W drugim secie w duetach wystąpią kolejno: w starciu międzypokoleniowym Joe McPhee i Anders Nyqvist, a następnie hiszpański pianista Agustí Fernández oraz szwedzki perkusjonista, bębniarz i kompozytor Kjell Nordeson.
Ci, którzy wytrwają do trzeciego setu mogą spodziewać się wspólnej wielkiej improwizacji wszystkich muzyków Nu Ensemble, którzy tego wieczoru zaprezentują się w podczas pierwszego i drugiego setu.
set1
Jon Rune Strøm (bass) – solo
Christer Bothen (bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri)– solo
Per Åke Holmlander (tuba, cimbasso)– solo
set2
Anders Nyqvist (trumpets) & Joe McPhee (trumpet, sax) duo
Agustí Fernández (piano) & Kjell Nordeson (vibes) duo
set3
tutti – improv
DATA: 7.11.2016
MIEJSCE: ALCHEMIA
CENA BILETU: 40/50 PLN
Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PL
NU ENSEMBLE 2016 – FRANK ZAPPA FREE JAZZ PROJECT
Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction
Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ
Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri
AgustíFernández (Hiszpania) – piano
Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes
Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets
dieb13 (Austria) – turntables
Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso
Jon Rune Strøm (Norwegia) – bass
Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass
Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums
DATA: 8.11.2016
MIEJSCE: MANGGHA
GODZINA: 19.00
CENA BILETU: 60/70
Cena karnetu: 6-8.11.2016: 120 PLN
Po koncercie zapraszamy na CONTEMPORARY MUSIC AGENDA – otwarte spotkanie z muzykami.
Szczegóły projektu Gustafssona poświęconego twórczości Franka Zappy owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt „Hidros ZAP” miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego. W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak „The Eric Dolphy Memorial Barbecue” z płyty „Weasels Ripped My Flesh” nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz „The Black Page #1” – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo.
Co zaproponuje słuchaczom Gustafsson i NU Ensemble w Krakowie? Trudno do końca przewidzieć, ale możemy spodziewać się, że występ nikogo nie pozostawi obojętnym.
Po koncercie finałowym 8 listopada w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszamy na otwarte spotkanie z muzykami w ramach cyklu „CONTEMPORARY MUSIC AGENDA”. To powołana do życia podczas 7. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej inicjatywa będąca forum dyskusyjnym na temat muzyki.