BARRY GUY BLUE SHROUD BAND – FINAŁ

Zaczynamy 3 dniowymi koncertami w Alchemii w małych składach (18, 19,20 listopada), a następnie kończymy z rozmachem koncertem całego składu (21 listopada) w Studio im.Romany Bobrowskiej w Radiu Kraków S.A.

Wyczekiwany i owiany odrobiną tajemnicy nowy projekt Barry’ego Guya, który może okazać się najważniejszym występem tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Londyński wirtuoz kontrabasu przyjedzie do Krakowa z kompozycją przygotowaną specjalnie dla festiwalu. Inspiracją dla Blue Shroud („Błękitny Całun”) stał się obraz Guernica Pabla Picassa. Geneza powstania utworu jest jednak również osadzona we współczesnej, smutnie wymownej historii.

– Istnieją trzy wątki, które posłużyły za inspirację dla kompozycji – tłumaczy Barry Guy.

– Mowa o zbombardowaniu baskijskiego miasta Guernica w 1937 r., powstałego w jego następstwie obrazu Picassa, oraz historii, która wydarzyła się w 2003 r. To wtedy Sekretarz Stanu USA Colin Powell w siedzibie ONZ miał obwieścić światu decyzję o inwazji na Irak. Wówczas zadecydowano o przykryciu znajdującego się w budynku gobelinu z reprodukcją Guerniki niebieską kurtyną. Bezsprzeczny akt tchórzostwa, jakim było zasłonięcie obrazu, który tak dosłownie ilustruje horror wojny, miało po prostu ocenzurować przekaz o wypowiedzeniu wojny – mówi Guy.

Guernica-Pabla-Picassa

Guernica Pabla Picassa

Studiowanie historii Guerniki doprowadziło kompozytora do wniosku, że ujęty na płótnie przekaz może stanąć u podstaw muzycznej kompozycji. Takiej, która uchwyci siłę ludzkiego ducha stawiającego opór tyranom.

Nad utworem pracował międzynarodowy muzyczny ansambl, który, zgodnie z zaleceniami Guya, musiał swobodnie poruszać się zarówno po świecie muzyki improwizowanej jak i barokowej.

Autor zdradza, że w Błękitny Całun wpleciono fragmenty kompozycji Heinricha Ignaza Franza von Bibera i Jana Sebastiana Bacha. W orkiestrowym instrumentarium usłyszymy m.in. barokowe skrzypce, altówkę i obój.

Nie podjęto jednak prób „ujazzowienia” tych fragmentów, a brzmienie muzyki dawnej sąsiaduje ze współczesnymi środkami ekspresji. Tekst, interpretowany przez wokalistkę Savinę Yannatou, to efekt konsultacji z irlandzkim poetą Kerry’m Hardie. Zatytułowano go Symbols of Guernica. Jego uniwersalna wymowa ostatecznie czyni z Blue Shroud kompozycję poruszającą zagadnienia ludzkiej kondycji, a nie polityczne oświadczenie.

Światową premierę kompozycji Blue Shroud  poprzedzą trzy koncerty w bardziej kameralnym składzie Blue Shroud Band dla widzów w Alchemii.

Koncerty zostaną podzielone na sety, w trakcie których zagrają oczywiście Barry Guy, Maya Homburger, Ben Dwyer oraz wielu muzyków, którzy w orkiestrze kompozytora, a zarazem przed krakowską publicznością, pojawią się po raz pierwszy.

BARRY GUY

Jest wirtuozem kontrabasu, posługującym się niezliczoną liczbą konwencjonalnych i niekonwencjonalnych technik. Równie dobrze jak w jazzie czuje się w muzyce klasycznej i współczesnej.

Ukończył studia w klasie kontrabasu i kompozycji w Guildhall School of Music & Drama. Ale już wcześniej cieszył się dużym uznaniem jako wykonawca jazzu, muzyki improwizowanej i klasycznej. W drugiej połowie lat 60. występował z Spontaneous Music Ensemble Johna Stevensa, a w latach 1967-70 należał do tria Howarda Rileya. Był także współzałożycielem formacji London Musicians Cooperative.

Współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’iem Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, Bobem Downesem, Dave’em Holdsworthem, Chrisem McGregorem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Choir & Orchestra, Academy of Ancient Music, Capricorn, Richard Hickox Orchestra oraz w duecie z sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową Kontraktu Rysownika (1982 r.). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra.

Kontrabasista często gra solowe recitale obejmujące zarówno muzykę improwizowaną, jak i barokową i współczesną. Regularnie występuje w kameralnych składach w Homburger/Guy Duo, Parker/Guy Duo, w triach z Marilyn Crispell i Paulem Lyttonem, oraz z Jaquesem Demierrem i Lucasem Nigglim. Ostatnio stworzył trio z Agustinem Fernándezem i Ramónem Lópezem. Rozwija liczne projekty wspólnie z Matsem Gustafssonem.

W 2000 r. muzyk założył Barry Guy New Orchestra, którą tworzy dziesięciu wybitnych instrumentalistów. W BGNO grają najbliżsi współpracownicy Guya: Evan Parker, Paul Lytton, Hans Koch, Mats Gustafsson, Herb Robertson, Johannes Bauer, Per Åke Holmlander, Raymond Strid oraz Augustín Fernández.

 

Bilety na koncerty w Alchemii (18,19,20) –  30 zł w przedsprzedaży, 40 zł w dniu koncertu

Bilety na koncert finałowy 21 listopada –  60 zł w przedsprzedaży, 80 zł w dniu koncertu  (Studio im.Romany Bobrowskiej w Radiu Kraków S.A. Al. J.Słowackiego 22) 

Barry Guy karnet 150 zł (18-22 listopada) – obejmuje koncert – BARRY GUY / KEN VANDERMARK DUO

SKŁAD:

Savina Yannatou – voice (GR)

Michel Godard – tuba and serpent (FR)

Ben Dwyer – guitar (IR)

Agusti Fernandez – piano (ESP)

Torben Snekkestad – soprano/tenor saxes (NOR)

Michael Niesemann – alto sax/oboe (D)

Per Texas Johansson – tenor/clarinet saxes (S)

Peter Evans – trumpet (USA)

Julius Gabriel – baritone/soprano saxes (D)

Maya Homburger – violin (CH)

Fanny Paccoud  – viola (FR)

Lucas Niggli – percussion (CH)

Ramon Lopez  – percussion  (FR)

Barry Guy – bass (CH)

 

Dodaj komentarz