JOËLLE LÉANDRE – 40 LAT NA SCENIE – REZYDENCJA

LES DIABOLIQUES / KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA

Dzień później Léandre spotka się na scenie z dwoma równie niepokornymi i twórczymi kobietami świata muzyki improwizowanej. Brytyjska wokalistka Maggie Nichols i szwajcarska pianistka Irene Schweizer ponownie połączą z Léandre siły jako Les Diaboliques.

Koncert tego powołanego na początku lat 90. tria zapowiada się na niezwykły występ. Warto wspomnieć, że będzie to pierwszy występ 75-letniej dziś Schweizer na Krakowskiej Jesieni Jazzowej.

Joëlle Léandre

Joëlle Léandre

Schweizer and Nicols znają się jeszcze z czasów, gdy obie były członkiniami Feminist Improvising Group (FIG) – pierwszej w historii kobiecej grupy grającej muzykę improwizowaną. Grupa była aktywna od 1977 r. do pierwszej połowy lat 80. W 1980 r. Nichols opuściła zespół by zawiązać kolejną żeńską grupę, Contradicitons. W 1983 r. zespół został przemianowany na The European Women’s Improvising Group (EWIG), wtedy też do jego składu dołączyła Léandre.

Jak przyznaje Francuzka, uczestnictwo w koncercie Feminist Improvising Group w Paryżu miało na nią ogromny wpływ. Był to bowiem pierwszy raz, kiedy „zobaczyła na scenie same kobiety”.

Irene Schweizer

Irene Schweizer

Na przestrzeni lat, Nicols, Léandre i Schweizer współpracowały z takimi muzykami, jak Pauline Oliveros, John Stevens, Evan Parker, Derek Bailey, Anthony Braxton czy Phil Minton. Wspólny, autorski projekt muzyczny Nicols, Léandre i Schweizer to zaś założona w 1990 r. grupa Les Diaboliques. Trio łączy wielkie talenty artystek z ogromnym poczuciem humoru i upodobaniem do wywrotowej satyry.

Wydane w pierwszej połowie lat 90. albumy takie, jak “Les Diaboliques” czy “Splitting Image” to dziś obowiązkowe pozycje w katalogu muzyki improwizowanej. Każdy występ Les Diaboliques to nie tylko okazja do zetknięcia się z fenomenalnym talentami Nicols, Léandre i Schweizer. To szansa na uczestnictwo w koncercie, który będzie, kunsztowny, zabawny i nieprzewidywalny.

Widzowie zobaczą prawdziwą żonglerkę muzycznym gatunkami i niepowtarzalny performans, podszyty błyskotliwym, wywrotowym komizmem artystek, dzięki którym kobiety zaistniały na scenie muzyki improwizowanej.

 

LES DIABOLIQUES     

Irène Schweizer (Szwajcaria) – piano

Maggie Nicols (Szkocja) – voice

Joëlle Léandre (Francja) – double bass

 

KRAKOW IMPROVISERS ORCHESTRA

Przed Les Diaboliques w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manghha” usłyszymy Krakow Improvisers Orchestra.

Pomysłodawcy założonej w 2012 r. formacji mówią, że jest ona „platformą wymiany doświadczeń improwizujących muzyków”. Dokładniej zaś, pod nazwą Krakow Improvisers Orchestra kryje się kilkunastoosobowy zespół zajmujący się improwizacją dyrygowaną i swobodną, z różnych środowisk: akademickich i nieakademickich, freejazzowych i eksperymentalnych.

Muzyka orkiestry to dzieło poszukiwań i intuicji, ale pod czujnym okiem dyrygenta. Zespół specjalizuje się w wykonywaniu improwizacji dyrygowanych i partytur graficznych. Improwizacja dyrygowana powstaje tu w oparciu o system znaków, sygnałów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych, za pomocą których dyrygent komunikuje się z zespołem.

Po trzech latach przerwy, w listopadzie 2015 r. Krakow Improvisers Orchestra wznowiła działalność. Podczas występu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manghha” krakowska orkiestra wystąpi w składzie:

Paulina Owczarek – conduction, alto sax

Brianne Curran – violin

Tomek Chołoniewski – percussion

Michał Dymny – guitar

Michał Kiedrowski – violin

Wiktor Krzak – bassoon

Sebastian Mac – guitar

Adam Nyk – voice

Ernest Ogórek –double bass

Sławek Pezda – tenor saxophone

Piotrek Przewoźniak – percussion

Koncert Krakow Improvisers Orchestra będzie kolejną odsłoną odbywającego się od 2008 r. w ramach Krakowskiej Jesieni Jazzowej cyklu „Polska Scena Improwizowana”.

DATA: 24.10.2016, g. 20.00

MIEJSCE: Muzeum MANGGHA

Bilety: 60 zł przedsprzedaż, 70 zł w dniu koncertu

 

Dodaj komentarz