O festiwalu

 

200x200-fota-11Krakowska Jesień Jazzowa – festiwal o charakterze międzynarodowym, organizowany od 2006 roku na krakowskim Kazimierzu przez Fundację Dom Kultury AlchemiaKlub Alchemiawe współpracy z Not Two Records.

Ma na celu prezentowanie fenomenów współczesnej muzyki improwizowanej. Kolejne edycje organizowane są corocznie od października do grudnia. Dyrektorem artystycznym cyklu jest Marek Winiarski.

Z polską jesienią jest jak z dobrą muzyką jazzową – nieprzewidywalne zwroty akcji to jej natura. Dlatego jesień to dobry czas na spotkanie z muzyką opartą na improwizacji. Za sprawą Krakowskiej Jesieni Jazzowej w Krakowie ponownie będziemy mogli usłyszeć najlepszych i najodważniejszych wykonawców tego nurtu.

Po jubileuszowej edycji, XI Krakowska Jesień Jazzowa, pod artystyczną opieką niestrudzonego Marka Winiarskiego, przynosi mocną reprezentację kobiecą i interesujące muzyczne rezydencje: Barry’ego Guya i Matsa Gustafssona. Wielu zelektryfikuje wieść, że punktem odniesienia dla tego ostatniego będzie twórczość Franka Zappy.

Tegoroczna Krakowska Jesień Jazzowa rozpocznie się spotkaniem z Joëlle Léandre – francuską kontrabasistką, kompozytorką i wokalistką, dla której utwory tworzyli m.in. John Cage czy włoski kompozytor i surrealista Giacinto Scelsi. Léandre, od kiedy po raz pierwszy wystąpiła na festiwalu w 2014 r., stając się jednym z najjaśniejszych punktów programu, została dobrym przyjacielem Krakowskiej Jesieni Jazzowej.

Na tyle, że podczas festiwalu świętować będzie 40-lecie pracy artystycznej. Bezkompromisowej Francuzce w Krakowie towarzyszyć będzie trębacz Jean-Luc Cappozzo (23 października). Dzień później Léandre spotka się na scenie z dwoma równie niepokornymi i twórczymi kobietami świata muzyki improwizowanej.

Brytyjska wokalistka Maggie Nichols i szwajcarska pianistka Irène Schweizer ponownie połączą z Léandre siły jako Les Diaboliques. Koncert tego powołanego na początku lat 90. tria zapowiada się jako niezwykłe wydarzenie. Warto wspomnieć, że będzie to pierwszy występ 75-letniej dziś Schweizer na Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Przed koncertem tego niezwykłego tria jako support zagrają zaś Krakow Improvisers Orchestra.

– Jestem szczególnie dumny, że udało się ściągnąć do Krakowa tak wybitną i niesamowitą postać, jak Irène Schweizer. Ona zresztą też cieszy się na ten koncert i pobyt w Krakowie, pierwszy w życiu. Już zapowiedziała, że zostaje w mieście na dłużej, żeby lepiej poznać Kraków – zdrada Marek Winiarski. Dla Jean-Luca Capozzo będzie to z kolei powrót do Krakowa po wielu latach od ostatniego występu w naszym mieście.

Pasmo rezydencji rozpocznie wirtuoz kontrabasu i kompozytor Barry Guy (27-30 października). Utalentowany i żywiołowy Brytyjczyk współpracował m.in. z Tonym Oxleyem, Evanem Parkerem, Mike’em Westbrookiem, Peterem Kowaldem, Trevorem Wattsem, ale także z BBC Symphony Orchestra, London Sinfonietta, Monteverdi Orchestra oraz sopranistką Jane Manning. Należał także do Michael Nyman Band, z którym nagrał ścieżkę dźwiękową „Kontraktu Rysownika” (1982 r.). Jest założycielem i dyrektorem artystycznym 21-osobowej London Jazz Composers Orchestra.

W ciągu trzech dni usłyszymy zaaranżowane na nowo kompozycje, które trafiły niegdyś na album „Three Pieces for Orchestra”, nagranej wówczas z gościnnym udziałem Maggie Nichols i Marilyn Crispell. Guyowi na scenie towarzyszyć będą m.in. wokalistka SavinaYannatou, gitarzysta Ben Dwyer, pianista Agustí Fernández, nie zabraknie oczywiście skrzypaczki Mayi Homburger.

Na „Three Pieces for Orchestra” złożyły się kompozycje, które zostały wydane nakładem Intakt Records w 1997 r. Płytę otwiera utwór „Owed to J.S.,”, będący hołdem dla Johna Stevensa, twórcy Spontaneous Music Ensemble. W nagraniach udział wzięli wówczas m.in. Marc Charig, Evan Parker, Trevor Watts i Philipp Wachsmann. Gościnnie z Guyem zagrały Marilyn Crispell (fortepian) oraz Maggie Nichols (która wystąpi na Krakowskiej Jesieni Jazzowej z Les Diaboliques).

Po koncercie zapraszamy także na spotkanie z muzykami w ramach „Contemporary Music Agenda”. Spotkanie poprowadzi polski krytyk muzyczny, znawca jazzu i publicysta Maciej Karłowski.

Listopadową odsłonę KJJ zainauguruje Mats Gustafsson i jego Nu Ensemble(6-8 listopada).Szwedzki saksofonista skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.

Szczegóły owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Franka Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt „Hidros ZAP” miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego. W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak „The Eric Dolphy Memorial Barbecue” z płyty „Weasels Ripped My Flesh” nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz „The Black Page #1” – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo.

Co zaproponuje słuchaczom Gustafsson i Nu Ensemble w Krakowie? Trudno do końca przewidzieć, ale możemy spodziewać się, że występ nikogo nie pozostawi obojętnym. Ostatni koncert rezydencji odbędzie się 8 listopada. Poprzedzą go wieczory wypełnione improwizacją, podczas których muzycy występować będą w mniejszych składach, dając słuchaczowi przedsmak tego, co otrzyma na wielki finał.

Z Gustafssonem podczas rezydencji zagrają m.in. legendarny saksofonista Joe McPhee, wiedeński awangardowy muzyk dieb13, wokalistka Mariam Wallentin oraz niezastąpiony bębniarz Paal Nilssen-Love. Dyrygować będzie Bas Wiegers.

Po koncercie finałowym w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszamy również na otwarte spotkanie z muzykami w ramach cyklu „CONTEMPORARY MUSIC AGENDA”. Poprowadzi je Rafał Zbrzeski, dziennikarz radiowy i publicysta.

Jedenastą edycję Krakowskiej Jesieni Jazzowej zamknie koncert Barry Altschul Trio.

Nowojorczyk Barry Altschul zdobył uznanie jako członek grupy Circle, w której grał od 1969 r. z Chickiem Coreą, Dave’em Hollandem i Anthonym Braxtonem. Od połowy lat 80. Altschul wiódł życie w Europie, występując z takimi muzykami, jak Steve Lacy, Dexter Gordon, Johnny Griffin czy Kenny Clarke. W początkiem nowego tysiąclecia muzyk przypomniał o sobie za sprawą FAB Trio, które tworzył z basistą Joe Fondą i skrzypkiem Billym Bangiem (zmarłym w 2011 r.). Dziś Altschul Trio tworzą Fonda oraz saksofonista Jon Irabagon, zwycięzca prestiżowego Thelonius  Monk Competition.

Nieodłączną już częścią Krakowskiej Jesieni Jazzowej jest prezentacja polskich muzyków. Tak będzie również w tym roku. Muzyczny cykl „Polska Scena Improwizowana” otworzy w połowie listopada koncert grupy, która powstała na początku 2015 roku, od razu wzbudzając spore zainteresowanie i oczekiwania słuchaczy. W jednym składzie spotkali się nareszcie bracia Wójcińscy: grający na kontrabasie Ksawery, grający na trąbce Maurycy i pianista Szymon. Do współpracy zaprosili zasiadającego za perkusją Krzysztofa Szmańdę . Wójciński / Szmańda Quartet wystąpią 15 listopada w klubie Alchemia.

Dwa dni później, zaprezentuje się  polsko-meksykański duet. Tworzą go wrocławski saksofonista Gerard Lebik oraz wibrafonista i perkusista Emilio Gordoa.

Lebik to świetnie znany polskim sympatykom muzyki improwizowanej saksofonista, kompozytor oraz autor instalacji dźwiękowych i interwencji w przestrzeni publicznej. Gordoa to wibrafonista, perkusista  i kompozytor z Meksyku. Jak sam mówi, definiuje wibrafon jako źródło dźwięku, preparując go i wykorzystując techniki rozszerzone. Muzycy połączą swoje siły na scenie klubu Alchemia 17 listopada.

Na zakończenie improwizowanego cyklu  „Polska scena improwizowana” odbędzie się koncert Łukasza Rychlickiego i Pawła Szpury, czyli 2/3 zespołu Lotto.

Rychlicki i Szpura sięgną po dorobek Alberta Aylera, tragicznie zmarłego ojca free jazzu. Muzyka Aylera pojawi się tu jednak bardziej w charakterze inspiracji i nawiązań, niż odtworzenia 1:1 przejmujących utworów amerykańskiego saksofonisty.

Szczegółowy program XI Krakowskiej Jesieni Jazzowej oraz bilety już wkrótce dostępne będą na stronie kjj-festiwal.pl.